- they can never wrong this right


Får någon dag sen, tror det var i tisdags när vi satt i bilen på väg ner till Formtoppen & skulle träna hörde jag någonting jag inte velat höra, The Killers på radion. Självklart var det deras nya singel, Human som är mer komersiell än deras övriga musik.
Både jag och min syster blev chockade och tittade storögt på varandra. Nej, nej, nej.

Jag vill inte att de ska spelas på radio, vill inte att de ska bli så kommersiella. Missförstå mig inte, jag är inte så självisk att jag inte vill att andra ska ta del av deras underbara låtar och musik, men jag vill inte att det ska bli inne att lyssna på dem. Deras musik betyder så mycket för mig att jag inte vill deras texter och låtar ska på hypade så att helt plötsligt älskar alla dem bara för att det är inne just nu.
Ta tex Green Day för några år sedan. Jag började lyssna på Green Day när de släppte Warning år 2000, då var jag knappt elva år. Deras gamla album och texter är fakiskt riktigt bra. Sedan släppte de American Idiot 4 år senare och blev jävligt hypade i Sverige och alla lyssade och älskade deras musik. Det blev en trend, en fluga att vara annorlunda, det blev inne att vara ute. Kvaliten på musiken blev sämre och allt blev ganska uttjatat ett tag. Sen försvann hypen och det blev ute. Vad hände med bandet och deras musik? Det försämrades.

Visserligen vet jag att hur hypade The Killers än blir så kommer de inte att ändra sig eller sin musik. De är så jävla annorlunda och egna att de inte bryr sig om hur kända de är. Det är inte det som är meningen med deras musik.
De lever inget rockstar-liv, de är mormoner vilket innebär (bland annat) att de inte dricker alkohol eller tar några droger. De är liksom lite tillbakadragna när de är off stage, de är lite blyga och försiktiga. De skriver och framför musiken för musikens skull, inte för att leva kändislivet.

Nu blev det mycket längre än vad jag tänkt mig, som vanligt. Jag kan helt enkelt inte riktigt hålla mig kort till ämnet. Men jag vill inte att det ska bli inne att lyssna på dem. Vill inte att de ska bli hypade, att deras texter ska bli uttjatade för att det är inne att tycka om dem.
Självklart vill jag att folk ska få chansen att få upp öronen för deras musik och låtar. Men av rätt orsaker. För att de faktiskt tycker om och förstår texterna och musiken. Inte för att det är inne just nu.


För mig är de genier. Ta inte det ifrån mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0