i'm done


När jag stod inne i stora salen tidigare ikväll och gjorde knäböj och luftsparkar fick jag kramp i bröstmusklerna under nyckelbenet, det drog och smärtade varje gång jag tog ett andetag och jag ställde mig lite avsides för att inte störa de andra samtidigt som jag skämdes över att inte klara av att hålla deras tempo. När jag stod där och flämtade efter andan kastade jag en blick ut över den fulla salen och insåg en sak.
Jag orkar inte mer. Jag måste sluta med det här.
Jag vill sluta med det här. Jag har tröttnat.
Fått nog.
I'm done.

No more cigaretts.

Så, nu är det sagt, nu är det bestämt. Detta har jag aldig riktigt vågat bestämma mig för innan. Rädslan över att misslyckas, att beroendet ska vinna fighten har gjort att jag aldrig riktigt vågat bestämma mig.
Ända gången jag möjligtvis ska ta en cigarett är på fest osv och jag vet att många anser att detta är meningslöst. Att det inte hjälper att trappa ner.
Men mitt problem är inte nikotinbehovet, nej det försvinner efter 48 timmar (jag har hört?). Iallafall kan jag sitta hemma en hel helg utan att röra en cigarett, utan att ens vara sugen. För jag röker inte hemma, så mycket respekterar jag min mamma då jag vet vad hon känner för rökning.
Det svåra är att låta bli när man måste vänta 10 minuter på bussen eller när man har en kvarts rast i skolan. Rökning är en sysselsättning och en fruktansvärt dålig vana, men det är trots att en vana. Man är van att gå ut på rasten och det är läskigt att ta bort den säkerheten. Det är obekvämt, ovant och jobbigt. Det är svårt att förklara, men alla som röker eller har rökt (eller haft övriga beroenden) kan nog känna igen sig.
Oavsett så är det en dålig vana och alla är väl överens om att det svåraste som finns är att lägga av med dåliga vanor elelr bryta dåliga mönster. Så därför tänker jag tillåta mig själv att böja mig för frestelsen som gärna kommer i samband med alkoholintag. (Kanske måste jag sluta dricka för att detta ska funka? Fast nu lät det som jag tömmer en flaska vodka innan lunch. Kommer kanske sluta med det, alkolism för att få en cigarett. Nej, skämt å sido.)

Tänker sluta med hjälp av någon sorts avvänjningstaktik. Vid festtillfällen kommer jag att tillåta mig själv att röka, tills då jag känner mig tillräckligt bekväm att inte göra det. Det kommer kanske ta ett tag tills jag blir helt fri och jag tänker inte sätta någon deadline på när det ska ske. Men om man bortser från feströkning så har jag bestämt mig. Det är slut. Jag vill inte mer.

I'm done.

Kommentarer
Postat av: jenilita

wow behöver du deepwave shitt va snyggt hår du ¨åste ha det e så fint med sånna små lockar min kompis hade det när ja va liten va så avensjuk att ja klippte av massa hår ifrån henne när hon sov hahahahahaha KRamis

2008-11-19 @ 01:51:44
URL: http://blonditamedfotboja.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0