Amtrak genom California

Det blev måndag & jag och pappa gick nerför gatan för att hyra en bil för att sedan bila längs kusten ner till LA. Men våra planer gick åt skogen, eftersom pappa inte har något kreditkort med sig och vi använder mitt istället så är det jag som måste hyra bilen. Hyra bil får jag inte göra förrän jag är 21, så det sket sig. Flygpriserna var på tog för dyra. Vad skulle vi göra nu?


Vi packade ihop våra väskor och åkte ner till Amtraks kontor. Väl där hittade vi buss-tåg-buss ner till LA, så det fick det bli.


En hemlös som ansar sitt skägg. Hela San Francisco kryllar av hemlösa uteliggare, men många av dem är väldigt trevliga. De står vid busshållplatser och liknande och om man ser förvirrad ut; som vi ofta gjorde, så kommer de fram och hjälper en att hitta rätt buss eller tåg. I gengäld vill de ofta ha någon dollar eller så. Sen finns det de som bara är jobbiga och följer efter en när man går - de är lite läskiga ibland.


Först tog vi buss till Stockton, en liten håla mitt ute i ingenstans. Bussfärden tog ca 3 timmar och jag blev kissnödig efter en kvart. Fem minuter innan vi hoppade av bussen såg jag och pappa att det fanns en toalett längst bak i bussen. Typiskt!


Det fanns inte mycket att göra i Stockton men som tur var så kom vårt Amtrak-tåg efter ca 10 minuter.


Väl på tåget var vi extremt hungriga, som tur var hade de en hel lunchvagn.
Efter lunchen, eller ja - middagen kanske så satte vi oss och spelade kort i 4 timmar.



Det gick inte alls bra för mig..

Tåget tog oss iallafall till Bakersfield där vi hoppade på ännu en buss som skulle ta oss till LA.

Väl i LA tog vi taxi till vårt hotel på Sunset Boulevard. Här är jag med vid lilla, lilla koreanska-amerikanska taxichaufför, körde som en galning gjorde han och jag undrade emellanåt om han var riktigt nykter. Men fram kom vi, klockan var ungefär 1 på natten och indiern som har hotellet var väl inte alltför glad att vi väckte honom mitt i natten. Men vi fick iallafall vårt rum, som är jättemysigt! Superful inredning, men det är det överallt i det här landet. vi har vars en stor säng, egen toalett, tv och minikyl på rummet. Efter att ha bott på hostel i en vecka känns det här som rena lyxen!



och såhär glad var jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0