matlagning

Som jag skrev innan så skulle jag ju gå iväg och laga mat. Det tog faktiskt lite tid, men det är bara för att jag inte har någon tidsuppfattning när det gäller att laga mat så jag börjar alltid i fel ända med att göra alla småsaker som jag lika gärna hade kunnat göra medan jag väntade på att någonting annat ska bli klart.

Anyway, idag fick det bli kycklingfilé som jag först stekte lite snabbt i en stekpanna. Sedan fyllde jag dem med crème bonjour vitlök och lindade in dem i bacon och sedan in i ugnen en stund. Till det fick det bli en couscous-röra med lite grönsaker.


Bacon ser verkligen inte gott ut innan tillagning.


Couscousen kokade jag upp tillsammans med lite grönsaksbuljong. När den sedan svalnat kryddade jag den med lite olivolja, vitvinsvinäger och chiliolja. Sedan blandade jag den med lite gurka, riven morot och hackad rödlök. Salt och peppar + salladskrydda åkte också i.
Gjorde en stor skål, lika bra så man slipper laga mat flera dagar i veckan.




Taaa-daa!


Jag tycker det är sjukt kul att laga mat, men jag går alltid och småäter under tiden jag lagar det, så när jag väl sätter mig ner och ska äta så är jag oftast redan mätt. Den här gången stod jag och åt couscous över spisen medan jag väntade på att kycklingen skulle bli klar i ugnen.
Jag lagar heller aldrig mat efter recept, utan jag hittar alltid på lite och testar mig fram till vad jag tycker är gott. Antar att det är någonting jag fått efter mamma. Min mamma är faktiskt riktigt fenomenal i köket, men använder aldrig recept. Fast jag är inte ens hälften så duktig på mat som hon är. Antar att det är en fråga om generation. Min mamma har aldrig varit uppväxt på snabbmat, framför allt för att det inte har varrit lika tillgängligt för henne. Därför tycker jag det är kul att laga mat. Och nu menar jag inte bara nudlar och makaroner&falukorv.


Shit, vad intressant. Öuhm.

Som sagt, för tillfället är min vardag ganska tråkig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0